Wat is het verkeersveiligheidseffect van rotondes?
Het aantal letselongevallen op rotondes is aanzienlijk lager dan op kruispunten met een voorrangsregeling of verkeerslichten. Er zijn in Nederland diverse onderzoeken uitgevoerd naar de verkeersveiligheidseffecten van het vervangen van een kruispunt door een enkelstrooksrotonde en/of turborotonde (Van Minnen, 1990; 1995; 1998; Dijkstra, 2005; Churchill et al., 2010; resp. Fortuijn, 2005a). Churchill et al. (2010) evalueren de effecten van ongeveer 2.000 rotondes die in de periode 1999-2005 zijn aangelegd. Zij vinden een reductie van 76% van het aantal doden en een reductie van 46% van het aantal ernstige slachtoffers (doden en ernstig verkeersgewonden).
Rotondes buiten de bebouwde kom
Fortuijn (2005a) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van de vervanging van 58 kruispunten op provinciale wegen in Zuid-Holland door 51 enkelstrooksrotondes en zeven turborotondes met vrij liggende fietspaden en fietsers 'uit de voorrang'. Hij vindt voor zowel enkelstrooks- als dubbelstrooksrotondes (turborotondes) een afname van meer dan 80% van het aantal ongevallen met letsel (dus inclusief lichtgewonden).
Onderzoek van Dijkstra (2014) wijst uit dat over het geheel genomen de rotonde het veiligste kruispunttype is.
Deze website gebruikt cookies om onze website te laten werken, om u gepersonaliseerde content te tonen. Hieronder vindt u meer informatie over hoe wij cookies gebruiken.
Deze cookies zijn nodig voor essentiƫle functies zoals beveiligingsnetwerkbeheer en toegankelijkheid. Standaard cookies kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verzamelen informatie zoals hoeveel gebruikers onze site gebruiken of welke pagina's populair zijn, om ons te helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Als u deze cookies uitschakelt, betekent dit dat we geen informatie kunnen verzamelen om uw ervaring te verbeteren.